Kaksplus.fi

Hakuna matata

Hakuna matata

Monday, 22 August 2016

HSP - kirous vai lahja?

Tämä trendi-ilmiö nimeltään HSP on onneksi menossa jo pikkuhiljaa ohitse. Meinaan tällä sitä, ettei se ole enää onneksi niin puheen aiheena. Itseäni ärsyttää kun tullaan kysymään "Oletko sinäkin HSP?" Trendikkyys ärsyttää.



Itse tiesin tämän puolen itsestäni jo pienestä asti. Leikin paljon, siis todella paljon. Kirjoitin myös tarinoita, minulla oli lukuisia kirjekavereita. Olen aina ollut koiraihminen ja ihan kuin pystyisin lukemaan koirien ajatukset. Minulla oli kovin mielikuvituksekas ajatusmaailma. Pidin tämän ominaisuuden tosin ihan hissuksiin muilta. Siksi olin kovin ujo muiden ihmisten mielestä. Nyt tällä ominaisuudella on oikein nimikin. Valtavan monet sekoittavat erityisherkkyyden mielensäpahoittajiin. Näillä kahdella vaan ei ole mitään yhteistä keskenään.

Listaan tähän nyt niitä asioita mitä olen itsestäni havainnut jo pienenä tyttönä:
- tunto- ja makuaisti herkkyys
- erilaisuuden tunne
- eläimet hengenheimolaisina
- intuitio
- ujous
- voimakas empatiakyky
- erityisen korkea eläytymiskyky
- mielikuvituksellisuus
- itkuherkkyys
- tunnollisuus
- luonnossa oleminen tuo helpotusta ja rentouttaa
- ylikuormitus sosiaalisista tilanteista
- aistin muiden ihmisten tunteet
- voimakas näläntunne joka näkyy käytöksessä
- ahdistun jos on paljon asioita tapahtumassa

On paljon muitakin asioita mitä erityisherkkyyteen liittyy, mutta nyt kirjoitan vain omasta näkökulmastani.
Vaistoan asioita herkästi toisista ihmisistä.
Tunnen oloni paremmaksi jos välttelen mediaa ja toisten kärsimyksistä lukemista tai näkemistä.
Pitkäkestoiset tapahtumat vie voimat loppuun. Pystyn asettumaan toisen tilanteeseen ja liikutun herkästi.
Poistun ylikuormittavista tilanteista, välttelen semmoisia tapahtumia ja tilanteita. Hämmentäviä tilanteita hyvin pitkälti vaikka toisaalta kaipaan ihmisiä ympärilleni, mutta sitten kun olisi se mahdollisuus luikinkin tieheni. Nämä saattavat hämmentää sitä toista osapuolta. Haluaisin kovasti jutella syviä keskusteluja toisen kanssa, mutta siltikään en halua avautua kenellekään ja niin sanotusti olla kenellekään mikään taakka murheineni. En haluaisi vaivata asioillani ketään. Minusta helposti tuntuu, että olen palveluksia velkaa toisille jos joku tekee puolestani jotain. Vienkin herkästi pieniä lahjoja meidän arjen auttaville käsille.

Aistin kyllä heti jos jotakuta ei pätkääkään kiinnosta. Minun on hankala ystävystyä kenenkään kanssa, koska aistin negatiiviset tunteet niin monista. Nykyiset ystäväni ovat sellaisia joiden kanssa voin olla oma itseni ja tunnen oloni hyväksi. He ovat niitä harvinaisuuksia, timantteja joita vaalin. Jos satut lukemaan tätä ja olen avautunut jostain tai olen järjestänyt aikaa nähdä Sinut, tiedäthän että merkitset minulle suunnattomasti. Olet yksi niistä harvoista valituista. Monet heistä on myös naapureitani, joiden kanssa on helppoa ja vaivatonta nähdä, ei yhtään kuormittavaa.

Keinotekoiset piristeet eivät sovi minulle lainkaan tosin kahvista en luovu. Liiallinen kofeiini kylläkin vaikuttaa, mutta 2-3 kuppia päivässä on juurikin se mitä tarvitsen. Alkoholia en osaa käsitellä, koska tunteet alkavat heittelehtiä eikä se taas ole pääkopalle hyvä.

Mielestäni maailmassa on ihan tarpeeksi kovia, kylmiä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä. Meitä herkkiä ja introverttejä ei ole tarpeeksi. Jos olisi, maailma olisi niin paljon parempi paikka elää.
Nykyään ajattelen empatiakykyni olevan supervoimani ja käytän sitä arjessa monella tapaa. Toivon, että joku lapsistani perii tämän ominaisuuden. En usko sen olevan mikään kirous vaan hieno piirre. Me herkät ei olla ainakaan ensimmäisinä aloittamassa draamaa tai sotaa.
Osaamme iloita pienistäkin (joillekin mitättömistä) asioista. Se jos mikä on lahja.



10 comments:

  1. Tunnistin itseni ja olen täysin samaa mieltä monesta asiasta kanssasi :)

    ReplyDelete
  2. Joo-o. Kovin tutun oloista. Ihanaa tajuta että meitä on muitakin. :)

    ReplyDelete
  3. Mistä HSP on lyhenne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Highly sensitive person. Ois ehkä pitäny se selventää blogiin myös.

      Delete
    2. Highly sensitive person. Ois ehkä pitäny se selventää blogiin myös.

      Delete
    3. Highly sensitive person. Ois ehkä pitäny se selventää blogiin myös.

      Delete
  4. Ihanaa, että olet tämän kirjoittanut. Ihanaa, että eritysiherkkyydestä puhutaan ♡ Itse olen aina kokenut olevani jollain tapaa outo tämän piirteeni kanssa ja vasta viime vuosina olen alkanut ymmärtää tätä herkkyyttäni. Tuo muiden ihmisten tunteiden aistiminen on ehdottomasti yksi sellainen asia joka kuormittaa itseäni eniten..

    ReplyDelete